piątek, 5 listopada 2010

Prawidłowe łączenie pokarmów

Osoby czytające liczne książki poświęcone zdrowemu odżywianiu z czasem dochodzą do wniosku, że każdy człowiek jest inny, wyjątkowy. Są ludzie osiągający sędziwy wiek 100 i więcej lat na diecie wegetariańskiej ale są też tacy, którzy jedzą mięso i umierają kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat po przejściu na emeryturę – doprowadzając ZUS do depresji. Zastanawiacie się pewnie dlaczego tak jest? Co sprawia, że jeden człowiek czuje się bardzo dobrze po spożyciu lekkiego posiłku złożonego z warzyw, a inny czuje się po takim posiłku słabo i w dalszym ciągu odczuwa głód.

Dziś postaram się odpowiedzieć na te nurtujące nas pytania. Uważam, że taką różnorodność zawdzięczamy budowie naszych ciał, a dokładniej układów pokarmowych. Jeśli uwielbiacie mięso(i czujecie się po nim dobrze) to oznacza, że wasze jelito cienkie jest dłuższe. Natomiast jeśli preferujecie kuchnię owocowo warzywną (która mięsożercy powinni dodać do swojego jadłospisu mimo dłuższego jelita!) wręcz przeciwnie. Poza tym różna jest u poszczególnych osób intensywność przyswajania i spalania składników pokarmowych. Ludzie szczupli, u których proces spalania jest szybki, mogą sobie pozwolić na bardziej obfite jedzenie, natomiast skłonni do otyłości , mający kłopoty z trawieniem powinni jadać tylko potrawy lekko strawne.

Kolejną niezwykle ważną dla zachowania (lub odzyskania) pełni zdrowia zasadą jest prawidłowe łączenie pokarmów. Bardzo często zapychamy żołądek czym się da nie zdając sobie sprawy z tego, że przeładowany przewód pokarmowy z trudem przyswaja nowe treści. W efekcie z żołądku i jelitach zalega część nie strawionych resztek pokarmu, które ulegają gniciu – stąd wzdęcia i fermentacja przy oddawaniu stolca lub problemy z regularnym wypróżnieniem, które powinno następować codziennie. Większość nie zdaje sobie sprawy, że nieprawidłowe łączenie pokarmów w dłuższej perspektywie może doprowadzić do raka jelita grubego, raka żołądka (ciekawostka: w Afryce choroby takie jak rak jelita grubego pojawiły się dopiero w XX wieku razem z Fast foodami), zawału serca i w ostateczności śmierci. Osoby, w których zalegają resztki nie strawionego pokarmu często cierpią na dolegliwości trawienne, hemoroidy, trądzik, torbiele, bóle głowy, bóle kręgosłupa, łamliwość kości, nadpobudliwość i inne. Niestety ale takie dolegliwości są sygnałem ostrzegawczym, który wysyła Wam wasze ciało. W takim wypadku powinniśmy zmienić naszą dietę oraz przeprowadzić oczyszczanie organizmu o którym pisałem w artykule: „Oczyszczanie organizmu kluczem do długiego i szczęśliwego życia"

Prawidłowo zestawiony posiłek powinien składać się z jednego produktu białkowego lub węglowodanowego (nie powinno się łączyć białek i węglowodanów) z warzywami. Jeśli jecie mięso, to powinniście je jeść z samymi warzywami bez ziemniaków, ryżu i innych węglowodanów. Dzięki temu poczujecie się lepiej, a Wasza masa ciała będzie prawidłowa (zbyt szczupłe osoby przytyją, a pulchni schudną – organizm sam to wyreguluje). Gwarantuję Wam, że tak będzie ponieważ sam przez to przechodziłem. Warzywa należą do produktów lekko strawnych, w przeciwieństwie do mięsa i ziemniaków wymagających w dodatku innych warunków do strawienia. Każdy powinien zdawać sobie sprawę, że jedzenie mięsa (oraz ryby) z ziemniakami mocno obciąża układ trawienny i w dłuższej perspektywie może doprowadzić do jego choroby. Mimo wszystko jeśli ktoś koniecznie musi zjeść swoje „ukochane” mięso, z ziemniakami i surówką powinien to czynić warstwowo – tak jak Francuzi, którzy najpierw konsumują surówkę, później mięso, a na końcu ziemniaku lub pieczywo.


Podstawowe spożywania białek, tłuszczów i węglowodanów:

1. Powinno się jeść tłuszcze i białka w różnym czasie (w różnych porach) – tłuszcze spowalniają proces trawienia białek o 2 – 3 godziny.
2. Obfitość zielonych warzyw neutralizuje działalność tłuszczów.
3. Jeśli jecie tłuszcz z białkiem (mięso smażone na oleju roślinnym), to należy jeść mięso z dużą ilością zielonych warzyw (ogórki, pomidory, cebula, kabaczki, szczypior).
4. Białek lepiej nie mieszać z innymi białkami. Każde białko należy jeść oddzielnie: jeden rodzaj białka każdorazowo, np. tylko mięso, lub tylko groch, lub tylko ryby.
5. Produkty białkowe lepiej spożywać na kolację bez oleju roślinnego i sosów zawierających olej.
6. Sałatka warzywna musi się znaleźć przed każdym pokarmem białkowym.
7. Wszystkie kwasy, znajdujące się w kwaśnych owocach przeszkadzają w wydzielaniu soków żołądkowych i powodują gnicie w układzie pokarmowym. Dlatego tez absolutnie nie należy doprawiać mięsa kwaśnymi przyprawami (octem, sokiem z cytryny itp.)
8. Zamienniki białek zwierzęcych: 10 dkg orzechów całkowicie zaspokaja dobowe zapotrzebowanie na białko, 12 dkg roślin strączkowych zjedzonych w dwóch porcjach jest znacznie cenniejsze niż 20 dkg mięsa lub 30 dkg ryby.
9. Tłuszcze należy spożywać w ograniczonej ilości – 23 – 30 g oleju roślinnego, 10 – 15 g masła śmietankowego dziennie.
10. Nie należy jeść chleba, ziemniaków, kasz, cukru, miodu razem z owocami cytrusowymi ponieważ niszczą one fermenty niezbędne do trawienia węglowodanów.

Uwaga!:

Na zakończenie chciałbym przypomnieć o najważniejszej zasadzie zdrowego odżywiania. Zasadą tą jest NIE – zapijanie do jedzenia. Płynny powinno się pić kilka minut przed jedzeniem lub 30 – 60 minut po jedzeniu. O zasadzie tej mówi nie tylko prof. Tombak ale też wielu dietetyków! Jeśli ta zasada stanie się waszym nawykiem to z czasem zaobserwujecie znaczną poprawę zdrowia (nawet jeśli nie będziecie przestrzegać innych zdrowotnych zaleceń). NIE – zapijanie do jedzenia powoduje znaczny spadek masy ciała i jest o wiele skuteczniejsze od okresowych diet. Gwarantuję Wam to ponieważ przestrzegam tej i wielu innych zasad od 4 lat.



Tabela prawidłowego łączenia pokarmów. Kliknij aby powiększyć następnie zapisz obraz na twardym dysku, powiększ i odczytaj.


Bibliografia:
Górnicka Jadwiga, Poradnik zdrowia, Apteka Natury, Warszawa 1995.
Michał Tombak, Jak żyć długo i zdrowo, Łódź 2003.




6 komentarzy:

  1. Skąd u Ciebie zainteresowanie zdrowym odżywianiem? Coś w tym jest co piszesz. Niestety jestem osobą, która musi jadać lekko.Nie jest to problem, ale czasem mam ochotę na coś smażonego, super tłustego, ciężkiego. Zjem. I potem żałuję.Najlepiej czuję się na diecie BMŻ. Jem wszystko ale mało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odwiedzam Twojego bloga.Tak, to co jemy jest ważne.Zgadzam się z tym. Niestety często nasi dochtorzy dają nam antybiotyki jako lek na wszystko.Osobiście używam rzadko.Bardzo rzadko. Ostatnio może z 5 lat temu.
    Może nie odżywiam sie zdrowo ale mam fioła na punkcie wyrobów domowych. Jak tylko mam czas to piekę chleb na zakwasie, robię konserwy do słoika i różne takie. Żywność w sklepie jest straszna.Zwłaszcza wędliny, sery(większość), pieczywo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Do wytwórni pasztetów przyjechała kontrola z SANEPID-u.
    Inspektor SANEPID-u pyta:
    - Czy ten pasztet z zająca jest naprawdę z zająca?
    - Tak, ale prawdę mówiąc dodajemy jeszcze koninę.
    - A w jakich proporcjach?
    - Pół na pół... jeden zając, jeden koń.

    OdpowiedzUsuń
  4. Proszę dopisać, że słynna kanapka z pomidorem jest ciężka do strawienia ;-) Kwasów z węglowodanami nie wolno łączyć, gdyż organizm strasznie duzo marnuje na trawienie.

    Pozdrawiam i dziękuję za wpis,

    Arkadiusz Aureliusz http://cudowny-blonnik.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. miodu nie można łączyć z cytrynką? przecież to jest kuracja zalecana przez nawet przez Tombaka na poprawienie odporności? szczerze mówiąc, to ja się już gubię w gąszczu tych wszystkich porad. Najpierw odkrywam jakiś zdrowy przepis, a potem się okazuje, że wcale nie jest zdrowy, bo coś się nie wchłania z czymś i nie ma sensu tego jeść...:(

    OdpowiedzUsuń
  6. "NIE – zapijanie do jedzenia." - nie połknę nic jak nie zapiję, bo nie mam ślinianek, ja piję non stop, jak jem, jak nie jem :)

    Uwielbiam młode ziemniaki z zsiadłym mlekiem, ale po tym daniu "umieram".

    Artykuł bardzo ciekawy.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły