wtorek, 14 grudnia 2010

Witaminy zimą

Moje spostrzeżenia:

Na wielu portalach internetowych, w wielu publikacjach i czasopismach znajdziecie bardzo dużo rozmaitych informacji dotyczących uzupełniania odpowiedniej dawki witamin w miesiącach zimowych. Niestety na wielu z nich autorzy wypisują (delikatnie mówiąc) głupoty. Jedni twierdzą (o zgrozo), że jedzenie chleba z margaryną dostarczy organizmowi witaminę D zapominając, że wszystkie margaryny oraz wiele gatunków masła są przepełnione chemią (konserwantami), które utrudniają przyswajanie witamin i są podejrzewane i właściwości rakotwórcze. Tak więc jedzenie pieczywa z margaryną może Wam tylko zaszkodzić. Ktoś kto chociaż trochę interesuje się dietetyką i stosuje na sobie różne pro-zdrowotne zasady powinien wiedzieć, że zdrowa kanapka to kanapka z masłem (bez dodatków chemicznych) posmarowanym na razowym pieczywie (najlepiej ze sklepu z żywnością ekologiczną). Na takiej kanapce nie powinno być produktów białkowych (wędlina, ser) ale są one dopuszczalne pod warunkiem, że towarzyszą im warzywa. W tym miejscu pojawia się problem. W wielu miejscach znajdziecie porady zachęcające do jedzenia pomidorów i surowych ogórków w okresie zimy. Nie słuchajcie takich porad. Wszyscy powinni pogodzić się z faktem, że owoce i warzywa spożywa się sezonowo, nie łudźmy się pomidor w miesiącach zimowych przyjeżdża do nas z zagranicy i jest ubogi w witaminy. Właściciele dużych sklepów tak dumni z tego, że dostarczają klientom warzywa i owoce poza sezonem tak naprawdę mydlą wszystkim oczy sprzedając produkty ubogie w składniki odżywcze.


Czy warto w okresie zimowym wspomagać się witaminami z apteki?

Moim zdaniem nie warto. Syntetyczne witaminy są tylko zamiennikami (w dodatku szkodliwymi dla nerek, wątroby i innych narządów) naturalnych witamin występujących obficie w Naturze. Dlaczego ktoś ma się truć chemią skoro może sobie pomóc naturalnymi sposobami? O szkodliwości leków, antybiotyków itp. napisano już bardzo dużo dlatego nie będę się rozwodził na ten temat. Zainteresowanych odsyłam do książek prof. Tombaka, autorytetu w kwestiach zdrowotnych.


Co w takim razie jeść i pić zimą?


Z surowych warzyw oraz owoców w miesiącach zimowych najlepiej jeść te, które rosną w Polsce w dużych ilościach. W mojej codziennej diecie na kanapkach (z razowego pieczywa) króluje cebula, czasem czosnek (zwany antybiotykiem natury) oraz żółty ser i w ciągu dnia jogurty naturalne i kefiry. Codziennie jem jabłka (umyte ze skórką i bogatą w jod komorą nasienną). Mięso spożywam tylko w postaci obiadowej (kurczak, cielęcina, wołowina bez ziemniaków i innych białek). Poza tym moim dostarczycielem witamin jest marchew (zakupiona w dużych ilościach na zimę i składowana w piwnicy). Poza tym wspaniałym źródłem witamin są wszelkiego rodzaju kiszonki, takie jak kiszona kapusta i kiszone ogórki oraz suszone warzywa i owoce. Te ostatnie są bogate w błonnik, odpowiedzialny za regularne wypróżnienia i zabezpieczający nas przed wszelkimi rodzajami raka układu trawiennego (np. raka jelita grubego).

Jak widzicie jest bardzo dużo produktów bogatych w witaminy, które możemy jeść zimą. Poza nimi wielu dietetyków zachęca do picia w ciągu dnia 1-2 dużych łyżek oleju roślinnego lub oliwy z oliwek. Produkty te są bardzo zdrowe i wspomagają przyswajanie witamin. Olej słonecznikowy (i inne) ma korzystny wpływ na skórę i zapobiega jej wysuszaniu. Bardzo dużo ciekawych informacji na temat oleju znajdziecie w książkach prof. Tombaka.

Bardzo zdrowymi i ważnymi produktami niezbędnymi dla naszego zdrowia są wszelkiego rodzaju wody, o których jakiś czas temu napisałem obszerny artykuł pt: Wpływ różnych napojów na zdrowie człowieka . Zimą warto pić duże ilości wody mineralnej, najlepiej wysoko lub średnio mineralizowanej bogatej w magnez i wapno (np. Nałęczowianka, Muszynianka).

Nie zapominajcie, że wspaniałym źródłem wielu cennych witamin są herbaty ziołowe oraz ich „królowa” herbata zielona o której już pisałem w artykule: Zielona herbata

1 komentarz:

  1. O tak czosnek, cebula, marchewka, buraki, kiszona kapusta, ogórki- to powinno gościć na każdym stole i przy każdym posiłku.
    Jesienią i zimą należy wzmocnić nasz system immunologiczny, najlepiej dostarczając naturalnych witamin.

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły