niedziela, 23 stycznia 2011

Trzy podstawowe pierwiastki odpowiedzialne za zdrowie człowieka

WAPŃ

Jest podstawowym elementem budulcowym ludzkiego szkieletu. Przekazuje impulsy nerwowe, generuje skurcze mięśni poprzecznie prążkowanych, wpływa na pracę mięśnia sercowego, aktywizuje niektóre czynniki w procesie krzepnięcia krwi. Bez wapnia niemożliwe jest prawidłowe działanie układu immunologicznego (obronnego). Poza tym pierwiastek ten wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne.
Objawami niedoboru wapnia jest osłabienie kości i szkieletu, zaburzenia wzrostu u dzieci, osteoporoza u dorosłych, próchnica oraz zaburzenia pracy układu mięśniowego i nerwowego (nadpobudliwość, ciągłe zmęczenie, bezsenność).
Wapń występuje w mleku ale wiele badań naukowych potwierdza, że mleko ma negatywny wpływ na ludzkie zdrowie więc korzystniej będzie pominąć je w swojej diecie, a wapń dostarczać organizmowi z następujących źródeł: fasola, ryby morskie, warzywa liściaste, suszone owoce; wspaniałym źródłem pełnowartościowego wapnia są orzechy i migdały oraz woda średnio i wysokomineralizowana (np. Muszynianka niskonasycona, która dodatkowo zawiera dużo magnezu) .

Wapń ciekawostki:
Jean Carper w swojej książce „Żywność – twój cudowny lek” przytacza ciekawe wyniki badań, które dowodzą, że potrawy bogate w wapń są skuteczne w walce z nadciśnieniem tętniczym. Niektórzy naukowcy twierdzą wręcz, że wysokie ciśnienie krwi jest wynikiem niedoboru tego pierwiastka w organizmie. Pogląd ten potwierdzają wyniki badań naukowców z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Teksasie, które wykazały, że podawanie 800 mg wapnia dziennie obniża łagodne nadciśnienie u ok. 20% badanych nawet o 20 – 30 punktów (mm Hg).

Inne wyniki badań potwierdzają anty nowotworowe (anty rakowe) właściwości pokarmów bogatych w wapń. Dr Cedryk Garland, dyrektor Centrum Onkologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego udowodnił, że nawet 1200 – 14000 mg wapnia pomaga z zapobieżeniu 65 – 75% przypadków raka jelita grubego. Wystarczy nawet 700 mg wapnia u mężczyzn i 450 mg u kobiet w średnim wieku.

Prof. Michał Tombak w swojej książce „Uleczyć nieuleczalne” przytacza bardzo ciekawe fakty dotyczące wapnia. Ten wybitny znawca medycyny naturalnej i zarazem wspaniały człowiek, który pomógł wielu osobom powrócić do pełni zdrowia twierdzi, że występują dwa rodzaje wapnia: „dobry” oraz „zły”. Ten pierwszy to wapń organiczny, łatwo przyswajalny przez kości występujący w: warzywach i owocach (szczególnie w ich skórkach), w świeżo przygotowanych sokach, jajkach, otrębach, kiełkach pszenicy, owsa oraz w orzechach. Natomiast ten drugi „zły” występuje we wszystkich produktach rafinowanych (gotowanych, poddanych obróbce termicznej) i jest trudno przyswajalny przez organizm.

W naszym organizmie powinna panować równowaga dlatego więcej niż 50% naszej codziennej diety powinny stanowić warzywa, owoce, kefiry, jogurty naturalne i inne zawierające „dobry” wapń. Dzięki temu uchronimy się przed osteoporozą.
„Dobry” wapń według prof. Tombaka tworzy w organizmie łatwo rozpuszczalne sole , które są niezbędne dla procesów krążenia, chronią naszą krew przed dostawaniem się do niej bakterii poprzez naczynia krwionośne, biorą udział w normalnym wzroście kości i zębów oraz pełnią wiele innych, bardzo ważnych dla naszego zdrowia funkcji .


MAGNEZ
Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, jest budulcem kości, zębów i mięśni. Bierze udział w procesach enzymatycznych oraz biosyntezie białek, jest odpowiedzialny za ochronę układu enzymatycznego przed mutagennym wpływem środowiska.
Niedobór magnezu powoduje nadmierną pobudliwość, skurcze mięsni, zaburzenia pracy serca, osłabienie, zaburzenie łaknienia, depresję, zaburzenia snu i bóle głowy.
Magnez występuje w: śliwkach, roślinach strączkowych, figach, kakao, gorzkiej i słodkiej czekoladzie, zielonych warzywach, produktach zbożowych (razowe pieczywo, razowy makaron, razowa mąka), bananach, orzechach, migdałach, podrobach.

Magnezowe ciekawostki:
Wielu naukowców prowadzi badania, których celem jest wyizolowanie ze śliwek „magicznego czynnika czyszczącego”. Dr Barbara Scheeman, specjalistka ds. włókien z Uniwersytetu Kalifornijskiego, sądzi, że czynnikiem odpowiedzialnym za przeczyszczające właściwości śliwek, które zabezpieczają układ trawienny przed rakiem jest BŁONNIK. Pani doktor przeprowadziła badania na 41 mężczyznach i stwierdziła, że codzienne dodawanie dwunastu śliwek do diety zwiększa objętość stolca i ruchy jelit o ok. 20%. Przy okazji zauważyła, że poziom „złego” cholesterolu LDL, obniżył się u nich o ok. 4%.

Bardzo ciekawe badania przeprowadzili w 1951 roku naukowcy z Laboratorium Harrower, St. Louis, którzy ogłosili, że złamali tajemnicę śliwek. Wyodrębnili oni substancję chemiczną, zwaną difenylisatyną, która ma właściwości przeczyszczające. Liczne badania dodatkowo potwierdziły, że poza wspomnianą substancją najważniejszym pierwiastkiem, któremu śliwka zawdzięcza swoje „zbawienne” dla zdrowia właściwości jest obecny w niej w ogromnych ilościach magnez.

Warto dodać, że magnez (obok wapnia, boru i witaminy D, której najlepszym źródłem są promienie słoneczne) jest jednym z pierwiastków, który zapobiega i zarazem leczy OSTEOPOROZĘ.



ŻELAZO
Jest składnikiem hemoglobiny, odpowiada za transport tlenu we krwi, bierze udział w oddychaniu komórkowym oraz stanowi składnik niektórych enzymów.
Objawami niedoboru są bóle głowy, zmęczenie, drażliwość oraz osłabienie całego organizmu, brak chęci do życia.

Żelazo występuje w: orzechach, migdałach, żółtkach jaj, wątróbce, mięsie.

3 komentarze:

  1. To interesujące co piszesz o "dobrym " i "złym" wapniu, nie spotkałam się z taką teorią.
    Świetnie i zwięźle.
    -pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pokój Tobie!

    Łatwiej upaść niż powstać dlatego warto podpierać się przy wstawaniu tym co prawo podsuwa bo to jedyny solidny fundament.

    Radosnego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest dobry i zły wapń, np: wapń naturalny ( sole wapnia ) - są dobre, a zły to sztucznie otrzymywane pierwiastki.

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły