czwartek, 3 lutego 2011

WITAMINA C

Witamina C (zwana kwasem askorbinowym) ma bardzo duże znaczenie dla ludzkiego organizmu. Dostarczana w dużych ilościach z produktów naturalnych takich jak warzywa i owoce (oraz świeżo wyciśnięte soki) nie może być przedawkowana (pojęcie przedawkowanie, awitaminoza należy wiązać tylko z witaminami sztucznymi – z apteki) dlatego powinniśmy jeść jak najwięcej produktów roślinnych bogatych w tą i inne witaminy. Witamina C jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie naszego systemu obronnego, który jeśli jest w pełni sił potrafi obronić nas przed większością chorób cywilizacyjnych. Duża ilość tej witaminy w organizmie przyśpiesza gojenie ran i złamań, reguluje poziom cholesterolu, zwalcza wolne rodniki, chroni przed powstawaniem krwotoków oraz jak pokazują najnowsze badania jest niezbędna dla zachowania sprawności seksualnej przez całe życie.

Witamina C ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Kiedy funkcjonujemy w stanie ciągłego napięcia lub stresu witamina ta jest wydalana z organizmu dlatego tak ważne jest jej częste uzupełnianie. Ponad to od ilości witaminy C w organizmie zależy nasza wydolność, zdrowy sen, koncentracja, zdolność pokonywania stresów i stanów depresyjnych oraz nastawienie do życia.

Można śmiało stwierdzić, że gdyby w naszym organizmie nie było witaminy C, zginęlibyśmy z powodu nieustannie atakujących organizm wirusów, bez tej witaminy nasze naczynia krwionośne zmieniłyby się w puste rurki, niezdolne do transportowania krwi.

Niestety witamina C jest bardzo delikatna jak już wspomniałem niszczą ją nawet najdrobniejsze stany napięcia dlatego warto pracować nad swoją psychiką, zadbać o wyciszenie, nie dać się sprowokować do kłótni itp. Poza tym witaminę C niszczy światło dzienne lub słoneczne oraz podgrzewanie powyżej 100 stopni. Kiedy np. gotujemy zupę warzywną, w trakcie gotowania ulega zniszczeniu do 50% witaminy C, gdy zupa stoi na kuchence 3 godziny – tracimy jeszcze 20%, a po 6 godzinach albo po powtórnym podgrzaniu nie ma w niej już zarówno witaminy C jak i innych cennych składników. Dlatego wielu dietetyków zachęca do jedzenia surowych warzyw oraz owoców – oczywiście ze skórką, w której znajduje się najwięcej witamin.

WITAMINA C – „eliksirem młodości dla plemników”
Badania udowadniają, że niedobór witaminy C może powodować poważne uszkodzenia jąder, doprowadzające do niedoboru i zaburzeń składu nasienia. Poza tym udowodniono (Jean Carper, Żywność twój cudowny lek, s. 385), że odpowiednie nasycenie organizmu witaminą C może przywrócić płodność. Wiadomo, że u mężczyzn mających nadmierną lepkość nasienia (zwiększoną skłonność plemników do zlepiania się) występuje w 25% bezpłodność. Profesor ginekologii i położnictwa z Wydziału Medycznego Uniwersytetu Teksaskiego w Galveston podawał takim mężczyznom witaminę C (1000 mg dziennie przez sześćdziesiąt dni). Rezultaty były bardzo zaskakujące. Liczba plemników w nasieniu wzrosła o blisko 60%, a ruchliwość o 50%. Poza tym zaobserwowano zmniejszoną liczbę nietypowych plemników. Najlepszym potwierdzeniem skuteczności tej metody był fakt, że wszyscy mężczyźni po okresie leczenie byli w stanie zapłodnić swe żony. Nie otrzymujący witaminy C mężczyźni z grupy kontrolnej nadal byli bezpłodni. Stwierdzono, że witamina C działa korzystnie na nasienie, gdyż jest przeciwutleniaczem.

Przytoczyłem zaledwie skrawek wiedzy o badaniach oraz pro-zdrowotnych właściwościach witaminy C. Mógłbym długo wymieniać jej najlepsze źródła ale prawda jest taka, że znajduje się ona we wszystkich owocach oraz warzywach (i sokach), które powinniśmy jeść codziennie za skórką.

1 komentarz:

  1. A kobiety? Czy tez dobroczynnie wpływa u nich na płodnosc wit C?

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły