sobota, 1 października 2011

Bieg to zdrowie


„Nic tak nie niszczy organizmu jak długotrwała fizyczna bezczynność” – Arystoteles

Bieganie to świetny sposób na spędzenie wolnego czasu na świeżym powietrzu i na poprawę naszego zdrowia. Taka forma wypoczynku z pewnością pozytywnie wpłynie na jesienne wahania nastroju i pomoże ostatecznie pozbyć się nadchodzącego zimowego pesymizmu. Trzeba tylko wyciągnąć z szafy dres i dobre buty.


Niepokojące badania:
Wyniki badań przeprowadzonych przez prof. Wojciecha Drygasa z Katedry Medycyny Społecznej i Zapobiegawczej UM w Łodzi i WHO są alarmujące: zaledwie ok.10% Polaków ćwiczy sporadycznie (rzadziej niż raz w tygodniu), a tylko 7% kobiet i 5,5% mężczyzn uprawia jakąś dyscyplinę regularnie. Braku ćwiczeń nie rekompensuje droga do pracy:
- zaledwie 10% z nas chodzi do pracy pieszo,
- a połowie z tych 10% droga ta zajmuje nie więcej niż 15 minut.

To jeszcze nie koniec:
72,9% Polaków przyznaje się do siedzącego trybu życia. W tej kategorii pobiliśmy nawet Węgrów (43,4%) i Rosjan (27,3%).


"Życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą" - A. Schopenhauer


Aktywność wymaga ruchu ciała. Umiarkowana aktywność fizyczna to każda czynność, która pochłania tyle energii co chód o dystansie 3 km w ciągu 30 minut. Staraj się przeznaczyć na umiarkowany wysiłek fizyczny 30 minut (dorośli) lub 60 minut (dzieci) przez większość dni w tygodniu, najlepiej codziennie. Te 30 minut to absolutne minimum.

Systematyczne bieganie - jako forma rekreacji -jest uniwersalnym sposobem na przedłużenie sprawności fizycznej i dłuższe życie. Zaletą tej formy ruchu jest to, że można ją uprawiać niemal w każdych warunkach. Miejscem do biegania mogą być nie tylko stadiony, ale również parki, łąki, lasy, osiedlowe uliczki...
Biegać mogą wszyscy - niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej.


"Ruch jest życiem" - Arystoteles


Buty do biegania:
Największym błędem wielu osób jest rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem w starych butach lub w butach zupełnie do tego nie przystosowanych np.: w tenisówkach lub trampkach. Bieganie w nieodpowiednim obuwiu często powoduje bóle i przemęczenie stóp. Może tez być główną przyczyną wielu urazów!

Właściwe obuwie powinno się wybierać ostrożnie, biorąc pod uwagę różne czynniki takie jak:

- typ podłoża po jakim biegamy (asfalt, leśne ścieżki, bieżnia)
- typ stopy (neutralna, pronująca, supinująca – o tym poczytasz dalej)
- rozmiar stopy (bardzo ważne, by buty przymierzyć przed kupnem)
- płeć (coraz częściej spotykamy buty typowe dla kobiet i mężczyzn)


„Aktywna forma wypoczynku, to najzdrowszy wypoczynek”

"Denerwować się - to mścić się na własnym zdrowiu za głupotę innych"

"Lekarz leczy, ale natura uzdrawia"





Bibliografia:
Artykuł o bieganiu - http://www.tkkf.org.pl/...

Zdrowe bieganie - http://www.zdrowa-dieta.info/zdrowe-bieganie/


7 komentarzy:

  1. Uwielbiam bieganie i odkąd zainwestowałam w specjalne buty robię to regularnie i lepiej się czuję. Polecam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie lubię biegać :P Ale prawie codziennie jeżdżę na rowerze .Teraz gdy będzie za zimno na rower będę zmuszona do szybkiego marszu no a to prawie bieg :P

    OdpowiedzUsuń
  3. chciałabym biegać, kiedyś nawet biegałam ale przestało mi to sprawiać przyjemność nad czym strasznie ubolewam:(

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś biegałem...
    No tak, kiedyś.
    To było 30 lat temu, a przez ten czas zasiedziałem się - w pracy, w domu.
    Ostatnio zacząłem chodzić na stepperze - ciężko.
    Pojawiła się myśl o bieganiu.
    Tak czy owak, warto biegać.
    Choćby pobiegać.

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły