czwartek, 17 listopada 2011

Nordic Walking

Nordic walking jest formą rekreacji polegającą na marszach ze specjalnymi kijami. W porównaniu do zwyczajnego marszu, Nordic Walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron, dlatego osoby uprawiające Nordic Walking w większym zakresie, choć mniej intensywnie, angażują mięśnie ciała.

Nordic Walking został wymyślony w latach 20. XX wieku w Finlandii, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. W Polsce pierwsze centrum tego nowego sportu powstało w Barlinku. W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking wpływa pozytywnie na mięśnie m.in. klatki piersiowej, tricepsów, bicepsów, ramion i brzucha. W sporcie tym wzmocnienie wymienionych mięśni jest większe niż przy zwyczajnym joggingu, czy chodzeniu.

Nordic walking rozwija przede wszystkim siłę i wytrzymałość ramion, ułatwia wchodzenie na wzgórza, powoduje spalanie większej liczby kalorii niż przy normalnym chodzeniu, zwiększa stabilność chodzenia, zmniejsza nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy oraz odciąża stawy. Ważnym czynnikiem jest możliwość uprawiania w zasadzie przez każdego, bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Nordic walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach - przez cały rok.

Do największych korzyści zdrowotnych wynikających z uprawiania nordic walking nalezą:
- usprawnienie układu oddechowego i sercowo - naczyniowego,
- zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20 - 58%, w zależności od intensywności wbijania kijków,
- rozwój wszystkich mięśni kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych, wzmocnienie mięśni tułowia, ramion i barków,
- zwiększona mobilność górnego odcinka kręgosłupa i złagodzenie napięcia mięśniowego w okolicy barków,
- niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących nordic walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym,


Ciekawostka:
W porównaniu ze zwykłym chodem, ludzie uprawiający nordic walking spalają przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii.

6 komentarzy:

  1. Wstyd się przyznać, ale Mama uprawia regularnie, a ja chodziłam z kijkami tylko raz w życiu... I widać po Mamie efekty! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Niektórzy mówią, że nordic walking to zwykła ściema, żeby tylko kupić drogie kijki. Ja się z tym nie zgadzam, choć nie walkuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie kijki fajnie odciążają kręgosłup, przymierzam się do zakupy dla mamy.

    OdpowiedzUsuń
  4. baaardzo fajny blog, pozwolę sobie zalinkować u siebie (teraz-tarta.blogspot.com).wiele przydatnych i ciekawych informacji. o tak wielu rzeczach nie mamy pojęcia...a nordic walking bardzo lubię i polecam każdemu, dla zdrowia duszy i ciała! :)) pozdrawiam i gratuluję tak interesującej strony.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny blog! Będę to częściej zaglądał, zapraszam również na moją stronę , mam nadzieje ze sie spodoba, dotyczy ona nordic walking.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najlepsze w tym "sporcie" są dochody firm produkujących te "wspaniałe" kije. Na czym jeszcze można zarobić pieniądze? Może kije na sprężynach? Wtedy byłby jeszcze lepszy efekt wpływu na górny odcinek kręgosłupa, bo ręce podnosiły by się jeszcze wyżej. Wtedy jednocześnie płuca poddawaneby były samorelaksacji: ręce w górę - wdech, ręce w dół - wydech.
    Proponuję jeszcze nakładki na buty: koturny na deszczową pogodę, nakładka silikonowa na twarde nawierzchnie z opcją dopompowania w przypadku wyjątkowo twardych nawierzchni betonowych, nakładka z Vibramu na błotniste nawierzchnie i bardziej terenowe trasy, nakładki sprężynujące zakładane specjalnie przed wejściem na schody, po to, aby poprawić perystaltykę jelit w trakcie wysiłku związanego z nienatrualnym dla człowieka wchodzeniem po schodach ...

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły