środa, 28 grudnia 2011

Chrzan. Lekarstwo natury na schorzenia wątroby i problemy trawienne

Mimo iż chrzan jest wykorzystywany głównie jako przyprawa, to ma właściwości, które mogą leczyć wiele schorzeń, np.: wątroby. Wpływa także korzystnie na trawienie. Chrzan ma także właściwości pleśniobójcze. Zawarte w chrzanie itocydy (czyli substancje działające grzybo- i bakteriobójczo) powodują, że np. natarta nim szynka nie prędko się zepsuje. Także medycyna ludowa wspierała się właściwościami leczniczymi chrzanu: wyciąg wcierany podczas bólów reumatycznych skutecznie przynosił ulgę cierpiącemu. Chrzan ma nie tylko właściwości lecznicze. Mieszając tarty chrzan ze słodką śmietaną możemy uzyskać całkiem przyzwoite kosmetyki.

Chrzan zawiera sporo wapnia i żelaza, a także 4 – 5 razy więcej witaminy C od cytryny. Chrzan posiada najwięcej wartości odżywczych zaraz po utarciu, dlatego nie należy go przetrzymywać zbyt długo w otwartym naczyniu. Przy zakupie chrzanu warto zwrócić także uwagę, na to by korzenie miały ok. 2,5 cm grubości i od 25 cm długości. Zdrowy chrzan jest gładki, czysty, a po przecięciu biały.



Polecam:




8 komentarzy:

  1. Dla mnie nieoceniona pomoc w katarowej sprawie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chrzan, czosnek, cebula - to Trójca Pro-Zdrowotna :D Leczy, przedłuża życie i poprawia samopoczucie :)

      Usuń
  2. nigdy wcześniej nie słyszałam o takich zastosowaniach chrzanu ;) trochę bałabym się nałożyć go na twarz, ale dobrze wiedzieć, że pomimo walorów smakowych działa również na mój układ pokarmowy;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chrzan jest zdrowy od każdej strony (można się nim smarować i powinno się go jeść)

      Usuń
  3. Uwielbiam chrzan, teraz tym bardziej będę częściej jadła.Odnośnie do poprzedniego posta, to polecam film o Hildegardzie "Vision" w reż. Margarethe von Trotta. Czytam wszystkie posty o Hildzie( z niewiadomych mi przyczyn blokuje mnie przed umieszczaniem komentarzy) i bardzo się cisze, że podaje pan książki z których korzysta:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również jestem wielkim fanem św. Hildegardy z Bingen :)

      Usuń
  4. Chrzan, czosnek, cebula - są dobre na wszystko. Jem, lubię i polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również polecam każdemu, kto chce być zdrowy i zadowolony z życia :D

      Usuń

Popularne artykuły