piątek, 30 listopada 2012

Drożdże piwowarskie



            Na wstępie pragnę wyjaśnić, że nie zaliczam się do wielkich zwolenników syntetycznych preparatów witaminowych (sztuczne witaminy dostępne w aptekach). Uważam, że najlepszym sposobem na odzyskanie albo zachowanie zdrowia jest zdrowa, (bogata w warzywa, owoce, mięso oraz wodę mineralną i świeże soki) dieta. Mimo takiego podejścia nie omijam aptek "szerokim łukiem" wręcz przeciwnie! Apteki poza "złymi" syntetycznymi witaminami oferują nam wiele różnego rodzaju "dobrych" naturalnych suplementów, które warto dodać do swojej codziennej diety. 

            Jednym z takich naturalnych suplementów są drożdże piwowarskie będące produktem ubocznym uzyskiwanym przy produkcji piwa. Naturalne witaminy z grupy B zawarte w drożdżach są łatwo przyswajalne przez organizm, wzmacniają układ odpornościowy oraz są pomocne w stanach zmęczenia organizmu (częsta senność, osłabienie, brak chęci do życia itp.). Poza tym witaminy z grupy B wspomagają procesy metaboliczne organizmu, w szczególności przemianę węglowodanów, tłuszczów i białek; wpływają one korzystnie na skórę włosy i paznokcie, pomagają zwalczyć trądzik, mają korzystny wpływ na cerę młodzieży w okresie dojrzewania. 

Uwaga: Drożdże piwowarskie - Lewitan - dostępne w aptekach mogę być spożywane przez diabetyków i wegetarian.


Więcej o witaminach z grupy B

Witamina B1 (tiamina, aneuryna) - jej niedobór powoduje wystąpienie zaburzeń czynności ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu naczyniowo - sercowego, przewodu pokarmowego oraz w gospodarce wodnej. Występują objawy ogólnego zmęczenia, depresji, dekoncentracji, zapalenia nerwów z nadmierną pobudliwością. Przy dalszym niedoborze, rozwija się zwyrodnienie nerwów, prowadzące do porażeń, pląsawicy, paraliżu, śpiączki cukrzycowej, a nawet niekiedy zejść śmiertelnych. Źródła występowania, poza drożdżami: kiełki pszenicy, wątroba, pełne ziarno zbóż, grube kasze, otręby, drób, jaja, kalafior, brokuł, kapusta, orzechy włoskie, masło.

Witamina B2 (ryboflawina) - Niedobór objawia się jako zapalenie języka i zajady, łojotokowe zapalenie skóry twarzy, przechodzące w zapalenie skóry całego tułowia, neuropatia i anemia. Anemia rozwijająca się u osób z niedoborem witaminy B2 jest związana z zaburzeniami metabolizmu. Inne dolegliwości wynikające z niedoboru witaminy B2 to: zahamowanie wzrostu, wypadanie włosów, światłowstręt, zapalenie tęczówki, katarakta, dychawica oskrzelowa, nerwice, pęcherzyca, łuszczyca, niedokrwistość, zła regeneracja krwi. Najlepszymi źródłami występowania B2, poza drożdżami piwnymi są: wątróbka, nerki, masło, jaja, drożdże, ryby, pełne ziarno zbóż, natki, ziemniaki, kapusta.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) - Jej brak objawia się w organizmie ludzkim pod postacią zwyrodnień nerwowo - mięśniowych i niewydolnością kory nadnerczy. Występują objawy zmęczenia, zaburzenia snu i bóle głowy. Następuje zahamowanie wzrostu, siwienie, wypadanie włosów, zapalenie skóry, zapalenie jamy ustnej (krosty w ustach, torbiele itp. dolegliwości które "ładnie" zwalcza czosnek), czyraki, egzemy (również polecam czosnek), bóle kończyn, wymioty, mdłości, hamowanie perystaltyki jelit. Występowanie: warzywa, podroby, orzechy, kiełki i przede wszystkim drożdże piwne oraz mleczko pszczele.

Witamina B6 (pirydoksyna) - Niedobór powoduje choroby skórne, choroby układu nerwowego i krwiotwórczego, zmiany w szpiku kostnym. Długotrwała awitaminoza, szczególnie u dzieci może doprowadzić do napadów padaczkowych, zapalenia nerwów obwodowych, obrzmienia stawów i ich bolesności przy uciskaniu. Brak B6 powoduje schorzenia układu nerwowego (parkinsonizm). Występowanie: drożdże piwowarskie, podroby, kiełki pszenicy, otręby pszenne, szpinak, brukselka, bób, kalafior, brokuły, szparagi, groch, kapusta, jaja.

Witamina B12 (cyjanokobalamina) - prof. Zbigniew Wiśniewski w książce pt: "Nie ma chorób nieuleczalnych" pisze, że najnowsze badania udowadniają iż brak witaminy B12 prowadzi do niedoboru karnityny, jednej z tzw. niby-witamin. Jest to substancja, która wyławia sobie z krwi molekuły tłuszczu i przenosi je do mitochondriów - pieca komórki, gdzie w celu pozyskania energii ulegają utlenieniu. Gdyby nie karnityna, poziom lipidów we krwi byłby wysoki ponieważ tłuszcz nie zostałby spożytkowany. Poza tym brak witaminyB12 powoduje obniżenie działania witaminy M w komórkach co odbija się niekorzystnie na układzie krwiotwórczym. Innymi dolegliwościami wynikającymi z niedoboru B12 są: choroby układu nerwowego, ciężkie schorzenia neurologiczne (np. stwardnienie rozsiane - prowadzi do paraliżu i śmierci).
Najlepszym źródłem witaminy B12 są: drożdże piwowarskie, jaja, podroby, orzechy włoskie, sardynki, migdały, pieczarki, ziarna zbóż oraz ryby wędzone.

Witamina B15 (kwas pangamowy) - Niedobór: stany zapalne skóry, wypadanie włosów, stłuszczenie wątroby, zaburzenia krążenia mózgowego, niedokrwienie mięśnia sercowego.
Występowanie: drożdże piwne, pełne ziarna zbóż, kukurydza, nasiona dyni, ziarno sezamu, siemię lniane.

Witamina B17 (letril) - Niedobór: osłabienie układu odpornościowego, nerwowego i pokarmowego. Występowanie: pestki moreli, brzoskwiń, śliwek, jabłek, nektarynek i oczywiście w drożdżach piwowarskich.


Źródło:
Wiśniewski Zbigniew, Nie ma chorób nieuleczalnych, Rybnik 2011.

3 komentarze:

  1. Tyle tych suplementów, że nie wiadomo co łykać?
    O tym ciekawie napisałeś.

    OdpowiedzUsuń
  2. dobrze, że taki blog jest prowadzony bo dziś nie trudno o chorobę cywilizacyjną np. alergie - warto dzielić sie informacjami o produktach pokarmowych aby ustrzec się od alergii pokarmowej - polecam www.alsos.pl wszystko dla alergików

    OdpowiedzUsuń
  3. M.in wyleczyłam tym wszelkie ropnie na skórze. Trzeba dorzucić jeszcze biostyminę.

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły