wtorek, 14 stycznia 2014

Sport to zdrowie. Uświadom to sobie zanim będzie po Tobie ;)

Pływanie, jeden z najzdrowszych rodzajów aktywności fizycznej.
"Nic tak nie niszczy organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność" - Arystoteles

Powyższy cytat jest najpiękniejszym i zarazem najkrótszym wyjaśnieniem jak ważny dla ludzkiego ciała jest ruch fizyczny. W obecnym świecie ludzie żyją w ciągłej dysharmonii, prowadzą siedzący tryb życia, nie doceniają zalet sportu i zdrowej diety – zachowują się tak jakby byli nieśmiertelni. Dopiero po wielu latach, kiedy ich ciało (i dusza) są tak wykończone, kiedy ich system odpornościowy nie daje już rady, kiedy zaczynają się pojawiać problemy zdrowotne – dopiero wówczas ludzie zaczynają się przejmować. Niestety w wielu przypadkach jest już za późno.



Prawda jest taka, że trzeba dbać o siebie od najmłodszych lat. Jeśli ktoś na upartego często odwiedza fast-foody, często imprezuje i „olewa” wszystkie zdrowotne zasady to na starość będzie typowym emerytem, który musi regularnie brać leki, cierpi na bóle stawów i stracił chęć do życia. Nasze przyszłe i obecne zdrowie w znacznym stopniu zależy od regularnego fizycznego obciążenia, które jest niezbędne (od najmłodszych lat) dla prawidłowego funkcjonowania serca, układu krwionośnego, do wydalania odchodów, toksyn i jednym słowem do ogólnego wzmocnienia całego organizmu. Musimy wiedzieć o tym, że wzdłuż naszego kręgosłupa przebiega główna arteria energetyczna, po której energia, pobrana ze środowiska naturalnego, rozchodzi się po całym ciele. Żeby organizm korzystał z tej energii, trzeba się dużo ruszać. Ruch jest pożyteczny. Ruch jest pożyteczny dla wszystkich – młodych i starych.
 

Szczególnie dużo ruchu potrzebuje chory organizm. Chory organizm wymaga obciążenia kilkadziesiąt razy większego niż organizm zdrowy. Ci, którzy cierpią na schorzenia serca, układu krwionośnego, źle znoszą zmiany ciśnienia atmosferycznego mogą za pomocą regularnych ćwiczeń tak wytrenować swój organizm, że nie będzie on źle reagował na burze magnetyczne, promieniowanie słoneczne, zmiany ciśnienia atmosferycznego itp.
Człowiek powinien zrozumieć jedną prostą prawdę, że prowadząc aktywny tryb życia, nie tylko chroni swoje zdrowie, ale również może pozbyć się wielu chorób. Co zazwyczaj przeszkadza nam zażywać dużo ruchu? Odpowiedź jest prosta to nasze zwykłe LENISTWO!!!
 
Spróbujcie zmienić Wasz stereotyp myślenia: „z niczym nie mogę nadążyć, brakuje mi czasu”. Przekonajcie siebie samych, że ruch – to „pożywienie” dla Waszych mięśni, organów wewnętrznych, mózgu, „pożywienie”, bez którego Wasz organizm słabnie, choruje, starzeje się.



Jest masa rozmaitych sportów. Ja na studiach trenowałem Judo, a prędzej Taekwondo (koreańską sztukę walki). Obecnie dużo spaceruję i czasem ćwiczę w domu. Profesor Tombak w swoich książkach uważa, że na początku powinno się skupić na rzeczach prostych takich jak częste spacery, bieganie i chodzenie boso (hartowanie ciała).
 
Każdy człowiek jest inny, każdemu odpowiada inny sport więc sami musicie wybrać. Najważniejsze abyście po prostu coś ćwiczyli ;-)
 
 
Pokonaj lenistwo, ruszaj się zamiast leżeć ;)
 
 
Nordic walking
 
 
 
Nordic_walking
Nordic walking jest formą rekreacji polegającą na marszach ze specjalnymi kijami. W porównaniu do zwyczajnego marszu, Nordic Walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron, dlatego osoby uprawiające Nordic Walking w większym zakresie, choć mniej intensywnie, angażują mięśnie ciała.

Nordic Walking został wymyślony w latach 20. XX wieku w Finlandii, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. W Polsce pierwsze centrum tego nowego sportu powstało w Barlinku. W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking wpływa pozytywnie na mięśnie m.in. klatki piersiowej, tricepsów, bicepsów, ramion i brzucha. W sporcie tym wzmocnienie wymienionych mięśni jest większe niż przy zwyczajnym joggingu, czy chodzeniu.

Nordic walking rozwija przede wszystkim siłę i wytrzymałość ramion, ułatwia wchodzenie na wzgórza, powoduje spalanie większej liczby kalorii niż przy normalnym chodzeniu, zwiększa stabilność chodzenia, zmniejsza nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy oraz odciąża stawy. Ważnym czynnikiem jest możliwość uprawiania w zasadzie przez każdego, bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Nordic walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach - przez cały rok.

Do największych korzyści zdrowotnych wynikających z uprawiania nordic walking nalezą:
- usprawnienie układu oddechowego i sercowo - naczyniowego,
- zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20 - 58%, w zależności od intensywności wbijania kijków,
- rozwój wszystkich mięśni kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych, wzmocnienie mięśni tułowia, ramion i barków,
- zwiększona mobilność górnego odcinka kręgosłupa i złagodzenie napięcia mięśniowego w okolicy barków,
- niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących nordic walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym,


Ciekawostka:
W porównaniu ze zwykłym chodem, ludzie uprawiający nordic walking spalają przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii.
 

 
Film: Power Girl Fitness
 


3 komentarze:

  1. Ja tam sobie robię przysiady, brzuszki i pajacyki w domowym zaciszu i dobrze mi z tym ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba się ruszać, żeby stawy nie zardzewiały.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja chodzę na kijkach oprócz jazdy na rowerze razy w tygodniu :)

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły