poniedziałek, 9 lutego 2015

Czy potrafisz prawidłowo oddychać?


Pytanie postawione w tytule tylko pozornie wydaje się dziwne. Ludzie często chwalą się swoimi osiągnięciami. Jedni budują mosty i ogromne wieżowce. Inni są dumni ze swoich tytułów naukowych. Człowiek tyle osiągnął poleciał na księżyc, coraz głośniej mówi się o wyprawie na Marsa. Budujemy niesamowite maszyny, stworzyliśmy komputery i Internet. Ludzie są tacy niesamowici, a większość z nich nie potrafi poprawnie oddychać. Na co Ci tak wielkie osiągnięcia, sukcesy skoro nie potrafisz zadbać o swoje ciało? Zapominasz o tym co jest w życiu najważniejsze, czyli o Zdrowiu. 

Nauka o prawidłowym oddychaniu wiele lat temu bardzo zmieniła moje życie. Wszystko dzięki książkom prof. Michała Tombaka, w których po raz pierwszy natrafiłem na opisy ćwiczeń oddechowych. Dziś nauka wydaje się nadążać za tym co kiedyś wyśmiewała, czyli za mądrością, którą znali starożytni oraz mędrcy ze Wschodu. O tym jak ważne jest oddychanie dla ludzkiego zdrowia jogini z Indii nauczają od setek lat. 


Jak powinno się oddychać?

Człowiek świadomy, czyli taki, który wybija się ponad zmanipulowane masy wie, że nie wolno oddychać przez usta. Każdy, kto chce być zdrowy powinien oddychać nosem. To pierwsza i najważniejsza lekcja. Prawidłowe oddychanie jest tak samo ważne jak sen oraz kontrolowanie własnych emocji. Powiem więcej dzięki ćwiczeniom oddechowym dotlenicie swoje narządy wewnętrzne i wzmocnicie odporność. Ludzie, którzy potrafią prawidłowo oddychać są bardziej zadowoleni z życia. Swoją drogą zobaczcie jak nisko upadł człowiek XXI wieku. Nie potrafi poprawie oddychać, je świństwa z konserwantami, nie czyta książek, nie interesuje go nic poza zaspokajaniem podstawowych potrzeb (jedzenie, seks, impreza). To smutne, że cywilizacja tak wypaczyła człowieczeństwo. 



"Każda zła myśl skraca życie o kilka minut. Tybetańczycy mówią, że jeśli człowiek chce być zdrowy, nie powinien bać się choroby, starości i śmierci" - Michał Tombak


Na pytanie jak się uczyć oddychania? Profesor Tombak odpowiada w następujący sposób: "Położyć się na plecach. Położyć sobie książki na brzuch w okolicy żołądka. Oddychać przez nos, żeby książka poszła do góry. Kiedy robi się wydech, książka powinna powędrować w dół. Jeśli w ciągu doby człowiek zrobi 30 takich wdechów, może mieć pewność, że jego organizm zostanie dotleniony" - źródło: http://www.swiat-zdrowia.pl/artykul/zycie-jest-piekne-rozmowa-z-michalem-tombakiem




"Każda zła myśl skraca życie o kilka minut" - Michał Tombak


Musimy zdać sobie sprawę, że pozytywne myślenie i prawidłowe oddychanie są najlepszą drogą do zdrowia. Jest to też wspaniały sposób na odchudzanie. Sens właściwego oddychania polega na tym, że człowiek może pobierać ogromne zapasy naturalnej energii życiowej, która znajduje się w powietrzu i gromadzić ją w sobie. Poza tym prawidłowo oddychający człowiek zatrzymuje procesy starzenia się, poprawia swój metabolizm, zmniejsza masę ciała i zabezpiecza się przed chorobami.


Tybetańscy mnisi (nieliczni) znają technikę, którą nazywa się "systemem głębokiego oczyszczającego oddychania". Niestety nie wiemy na czym ten system polega. Profesor Tombak w swojej książce pisze, że jedyne informacje jakie udało mu się uzyskać na ten temat brzmiały: "Chcesz żyć długo - oddychaj głęboko i rzadko". 


Np. w Chinach dużą rolę odgrywają codzienne, kilkugodzinne ćwiczenia oddechowe. Naród ten słynie ze swojej sprawności fizycznej. Nawet Chińczycy będący w podeszłym wieku wykonują te ćwiczenia i często uprawiają sport. A jak jest u nas w Polsce? Ile staruszek zrobi szpagat albo pobiegnie w maratonie? nawet młodzi Polacy w wieku szkolnym często mają problemy z nadwagą, krążeniem krwi, bezsennością i stresem. Dlaczego w porównaniu do Chińczyków i np. Japończyków świadomość zdrowotna Polaków jest tak niska?

Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym jak w różnych sytuacjach zmienia się sposób waszego oddychania? Ludzie, którzy się denerwują oddychają głęboko i często. Taki sposób oddychania skraca życie. natomiast osoby, które się smieją wypuszczają powietrze małymi wydechami i wtedy czują się zdecydowanie lepiej - śmiech to zdrowie. Podobnie podczas śpiewania wykonuje się wdech i długo, powoli wypuszcza powietrze. W tym czasie osoba, która śpiewa odczuwa wewnętrzny spokój i czuje się odprężona. 


"Wielki joga Ramaczaraka (który jako pierwszy wyjawił sekrety nauki o oddychaniu i przekazał je do Europy) podkreślał, że gimnastyka oddechowa czyni każdego człowieka całkowicie wolnym od niebezpieczeństwa zachorowania na jakiekolwiek schorzenie organów oddechowych, pozbawi kataru i przeziębień, poprawi funkcjonowanie układu pokarmowego i nerwowego". 


Ćwiczenia oddechowe


Pełne oddychanie



Ćwiczenia można wykonywać na stojąco, siedząco lub w pozycji leżącej. Mięśnie ciała powinny być rozluźnione, oczy najlepiej zamknąć. Spokojnie wciągnąć powietrze przez nos, przy tym starać się wypełnić powietrzem dolną część płuc, przednia ścianka brzucha powinna pójść do przodu. Następnie wypełnić środkową część płuc, wypinając do przodu dolne żebra i piersi (klatkę piersiową), a następnie wypełniamy górną część płuc, unosząc pierś razem z górnymi żebrami, lekko rozciągając ramiona.


Teraz połączymy te trzy etapy w jeden powolny i ciągły wdech, podczas którego cała klatka piersiowa od góry do dołu się rozszerza i wypełnia powietrzem. Powietrze należy wydychać nosem, wolno utrzymując pierś w napięciu. W miarę jak powietrze wychodzi, należy stopniowo wciągać brzuch. 


Jeśli przyswojenie samemu pełnego cyklu oddychania będzie sprawiać trudności, to proszę zaobserwować jak oddycha małe dziecko i spróbować dokładnie „skopiować” sposób jego oddychania. Kiedy przyswoicie sobie Państwo typ pełnego oddychania, można przejść do specyficznych rytmów oddechowych. 

Świadome wstrzymanie oddechu zwiększa harmonijne rozprowadzenie energii po całym ciele, poprawia pracę gruczołów wydzielania do-krewnego, wzmaga rytm serca, sprzyja lepszemu nasyceniu krwi tlenem, a więc przyspiesza procesy utleniania. Dlatego też, gdy zaczniecie Państwo zajmować się ćwiczeniami oddechowymi, nie zdziwcie się, że Wasz ciężar ciała zacznie spadać. Proszę się postarać, chociaż przez 10-15 minut codziennie oddychać sposobem pełnego oddychania. Te minuty ćwiczeń przedłużą o lata Wasze życie. 



Oddychanie zdrowotne


Najlepiej te ćwiczenia wykonywać w pozycji leżącej, ale można również w siedzącej lub stojącej. Wdech nosem przez 2 sekundy, następnie wstrzymać oddech na 8 sekund, po czym wypuszczać powietrze przez 4 sekundy nosem. Wzór oddechowy pełnego cyklu oddychania zdrowotnego: 1:4:2, gdzie 1 to wdech, 4 – pauza lub wstrzymanie oddechu, 2 – wydech.

Uwaga!W oddychaniu zdrowotnym wdech jest dwa razy krótszy niż wydech, a pauza 4 razy dłuższa niż wdech. Czas wykonywania ćwiczeń: 2 minuty rano i wieczorem.



Oddychanie oczyszczające


Ten rodzaj oddychania oczyszcza płuca, stymuluje ośrodki oddechowe, odmładza i regeneruje komórki organizmu.

Wdech przez nos jak przy oddychaniu pełnym przez 2 sekundy, następnie wstrzymanie – 3 sekundy, po czym wyciągnąć wargi do przodu i wypuszczać powietrze ustami cienką „strużką”, przez 12 sekund, jeśli powietrze jeszcze zostało, to należy je energicznie wypuścić. Czas wykonywania ćwiczeń: 2 minuty rano i wieczorem. 




Oddychanie słoneczno-księżycowe


Dobowy cykl oddychania człowieka uzależniony jest od wpływu Słońca, Księżyca i gwiazd. Współczesne badania wykazały, że istnieje określony, rytmiczny system oddychania przez lewy i prawy otwór nosowy, który z dnia na dzień się zmienia u jednego i tego samego człowieka.

Widocznie centralny układ nerwowy kieruje naszym oddychaniem przez otwory nosowe, ponieważ potoki powietrza przechodzące przez prawy otwór nosowy oddziałują na procesy pobudzające, a przez lewy otwór nosowy – na procesy hamujące. Na przykład, jeśli Państwa lewy otwór nosowy z jakiś przyczyn jest zatkany i oddychacie tylko przez prawy otwór, to jesteście ciągle w stanie napięcia nerwowego i cierpicie na bezsenność. Jeśli jest zatkany prawy otwór i oddychanie odbywa się tylko przez lewy otwór nosowy, to nasz organizm znajduje się w stanie ciągłego zmęczenia.


Właściwe oddychanie przez nos jest niezbędne dla zdrowia każdego człowieka. Jogowie twierdzą: „Oddychać przez usta – to biec ku śmierci”. Czy mają jogowie rację? Oczywiście.

Naukowo dowiedziono, że podczas oddychania nosem do 80% pochłoniętego podczas wdechu kurzu i bakterii chorobotwórczych jest zatrzymywanych i neutralizowanych przez system błony śluzowej jamy nosowej. Czyli nos jest „swoista bramą”, która broni nas przed wszelkiego rodzaju infekcjami. Natomiast, kiedy nos jest „chronicznie” zapchany, wtedy oddychamy ustami i „nieodfiltrowane” powietrze (wraz z bakteriami chorobotwórczymi) dostaje się do przełyku, krtani, tchawicy i oskrzeli, wywołując w organizmie stany zapalne, nie tylko dróg oddechowych, ale także układu żołądkowo-jelitowego. Oddychanie przez usta u dzieci prowadzi do zahamowania u nich prawidłowego rozwoju tarczycy, a także zatrzymania ogólnego dojrzewania organizmu, narusza funkcjonowanie układu pokarmowego, staje się przyczyną ciągłych angin, przeziębień, grypy. Rożnego rodzaju gronkowce i paciorkowce – oto rezultat oddychania przez jamę ustną.


U dorosłych oddychanie ustami prowadzi do wczesnego starzenia się organizmu, miażdżycy, chorób serca, astmy. Dlatego należy nauczyć się regulować oddech podczas rozmów – tzn. wypowiadać słowa tylko na wydechu, a nie na wdechu, by jak najmniej powietrza dostawało się przez usta. Z tej też przyczyny podczas jedzenia należy starać się jak najmniej rozmawiać. Jeść powoli, spokojnie, nie śpiesząc się, dokładnie przeżuwać pokarm.

Technika oddychania słoneczno-księżycowego jest następująca: kciukiem prawej ręki zakryć prawy otwór nosowy, wciągnąć powietrze przez lewą dziurkę przez 2 sekundy, następnie, pauza przez 2 sekundy, wydech przez 4 sekundy. Następnie kciukiem lewej ręki zatkać lewy otwór nosowy i wykonać podobny cykl oddechowy.


Ćwiczenie należy powtarzać na przemian 10-12 razy dla każdego otworu nosowego. Powyższy cykl oddychania uspokaja system nerwowy, poprawia ogólne samopoczucie, likwiduje zmęczenie, pomaga, gdy mamy katar, cierpimy na reumatyzm, bóle głowy.



Wietnamski typ oddychania

Powoli wciągnąć powietrze nosem, przy czym maksymalnie wypiąć brzuch jak balonik, następnie pauza 1-2 sekundy i powolny wydech, starając się maksymalnie wciągnąć brzuch, po czym pauza 1-2 sekundy. Wzór oddechowy (w przybliżeniu) wygląda następująco: Wdech 2 sek., Pauza 2 sek., Wydech – 4 sek., Pauza 2 sek.

W pierwszym tygodniu wykonywać 10 powtórzeń, w drugim – 15 powtórzeń, w trzecim – 20 powtórzeń. Po miesiącu wykonywać codziennie od 30 do 60 powtórzeń w zależności od samopoczucia.

Ten sposób oddychania jest wspaniałym masażem układu pokarmowego, jelit, jelita grubego, wątroby, trzustki. 

Oddychanie – to podstawa życia. Od umiejętności prawidłowego oddychania zależy to, jak przeżyjecie Państwo całe swoje życie – nie chorując albo ciągle walcząc z chorobami. Gimnastykę oddechową należy przeprowadzać 2 razy dziennie: rano przed jedzeniem i nie mniej niż w trzy godziny po spożyciu ostatniego posiłku wieczorem. Ćwiczenia należy wykonywać na świeżym powietrzu lub w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu. W każdej sytuacji życiowej starajcie się Państwo zawsze oddychać przez nos. 




Bibliografia:

Michał Tombak, Jak żyć długo i zdrowo, Łódź 2003.

1 komentarz:

  1. Oddychanie podobno wpływa na redukcję stresu oraz lepsze funkcjonowanie organizmu. Jest więc faktycznie one bardzo ważne.

    OdpowiedzUsuń

Popularne artykuły