piątek, 8 kwietnia 2016

Pierzga pszczela



Miód jest najzdrowszym i najbardziej znanym produktem pszczelim. Niestety ludzie często kupują miód sztuczny, który jest szkodliwy i często poddawany dekrystalizacji (podgrzewany i poddawany ponownemu upłynnieniu). Niewiele osób ma świadomość tego, że miody dostępne w marketach są po prostu szkodliwe i sztuczne. Prawdziwy, zdrowy miód można kupić bezpośrednio od pszczelarza, czasem na targu albo w sklepie z żywnością ekologiczną. Zwracajcie uwagę na napisy na etykietkach i kupujcie tylko prawdziwy miód. Pomimo niepodważalnych walorów prozdrowotnych miodu nie jest on najskuteczniejszym z produktów pszczelich. Jeszcze zdrowsza, lepsza od miodu jest pierzga pszczela, której postanowiłem poświęcić dzisiejszy artykuł.
Pierzga pszczela powstaje w wyniku procesu fermentacji mlekowej obnóża, a jej granulowa forma jest łatwo przyswajalna przez organizm. Procesy, które zachodzą podczas powstawania (fermentacji) pierzgi są podobne do kiszenia ogórków lub kapusty. Pierzga zawiera witaminy z grupy A oraz B (B1, B2, B6, B12), C, D, E, P i PP. 


Poza witaminami pierzga pszczela zawiera pierwiastki takie jak: potas, żelazo, selen, magnez, miedź, krzem, chlor, siarka, mangan.

       Pierzga pszczela jest mieszanką miodu, mleczka pszczelego oraz pyłku kwiatowego, który jest magazynowany przez pszczoły w komórkach plastrów woskowych. Pierzgę powinny jeść osoby z niedokrwistością, chorobami jelit, nadciśnieniem, chorobami układu nerwowego, cukrzycą. Pierzga jest doskonała dla osób, które ciężko prasują i są zestresowane, w stanie wyczerpania psychofizycznego oraz w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach i zabiegach operacyjnych.

      
Warto dodać, że (poza już wymienionymi) pierzga pszczela jest źródłem witaminy Koraz kwasu mlekowego. Witamina K jest bardzo ważna, a jej brak powoduje zapalenie przewodów pokarmowych oraz schorzenia wątroby i układu sercowo-naczyniowego. U osób z niedoborem witaminy K występuje też zmniejszenie krzepliwości krwi (Hemofilia), niedokrwistość, żółtaczka, nadciśnienie, celiakia. Poza pierzgą pszczelą bogatymi źródłami witaminy K są: jarmuż, szpinak, brukselka, rzeżucha, koper, kalafior.


       Witamina PP:
       Wspomniałem już, że jedną z witamin, w które bogata jest pierzga pszczela jest witamina PP. Jej niedobór powoduje różne choroby skóry (trądzik, egzemę, łuszczycę), alergie astmatyczne (astmatyczny kaszel w okresie wiosennym), zawroty głowy i bezsenność. Poza pierzgą pszczelą bogate w witaminę PP są: drożdże piwne, podroby, pietruszka, ziemniaki, otręby pszenne, kakao, orzechy włoskie, fasola.


Wpływ pierzgi pszczelej na ludzki organizm:
- zapobiega negatywnemu wpływowi stresu;
- zwiększa odporność organizmu, usprawnia działanie układu immunologicznego;
- wzmacnia układ nerwowy, zapobiega depresji;
- reguluje przemianę materii (przyczynia się do przywrócenia regularnych wypróżnień – człowiek powinien się wypróżniać każdego dnia, a stolec nie może być zbyt twardy lub zbyt miękki, wypróżnianie nie może sprawiać bólu).
- zwiększa liczbę czerwonych krwinek oraz poziom żelaza (zapobiega anemii) 


      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne artykuły